Ο αρμαγεδδών των συγχωνεύσεων & της λαίλαπας του νεοφιλελευθερισμού απέναντι στο Δημόσιο Σχολείο των αναγκών και των δικαιωμάτων μας

Δημήτρης Πολυχρονιάδης*

Τις ζεστές και ήσυχες μέρες του πρώτου δεκαήμερου του Αυγούστου του 2024 επέλεξε το ΥΠΑΙΘΑ και η κυβέρνηση για να κλιμακώσουν την επίθεσή τους σε βάρος του Δημόσιου Σχολείου, με στόχο την περαιτέρω μείωση του προσωπικού της Δημόσιας Εκπαίδευσης επιφέροντας άλλο ένα καίριο και συντριπτικό πλήγμα στο σώμα της Δημόσιας & δωρεάν εκπαίδευσης μέσω των εκατοντάδων συγχωνεύσεων – καταργήσεων τμημάτων, κυρίως σε αστικά κέντρα, με έμφαση στις σχολικές μονάδες της Αττικής και των δύο βαθμίδων της εκπαίδευσης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Μάλιστα οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ξεπέρασαν τους εαυτούς τους, αφού μέσα στον Αύγουστο με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνήματα στις/στους αδειούχους  Διευθύντριες/Διευθυντές των Σχολείων απαίτησαν την εκ νέου κατανομή των τμημάτων των σχολικών μονάδων στο ηλεκτρονικό σύστημα του myschool,  στη βάση των εντολών του ΥΠΑΙΘΑ, με στόχο τον «εξορθολογισμό» των αναγκών και συνάμα τη μείωση των απαραίτητων διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών και προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Αρμαγεδώννας συγχωνεύσεων – καταργήσεων τμημάτων στα Δημόσια Σχολεία εν μέσω θέρους

Συγκεκριμένα φαίνεται ότι η νεοφιλελεύθερη λαίλαπα σαρώνει τα πάντα στο χώρο της Δημόσιας  εκπαίδευση μέσα στο κατακαλόκαιρο, αφού δεν αρκείται στις ανακλήσεις αποφάσεων κατάτμησης τμημάτων όπου φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ούτε στις συνενώσεις λειτουργούντων τμημάτων μέχρι τον αριθμό 25 παραβιάζοντας κάθε έννοια της παιδαγωγικής επιστήμης.  Ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προχωρά ακόμη και στις συνενώσεις τμημάτων (Β΄ έως ΣΤ΄ τάξεων) που αριθμούν  (ανά δύο τμήματα) 26, 27, 28, 29 μαθητές, με «μεταγραφή» μαθητών σε όμορα σχολεία, κάτι που δεν προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία. Επισημαίνουμε ότι μεταγραφές χωρίς αίτηση των γονέων προβλέπονται μόνο στις παρακάτω περιπτώσεις (άρθρο 8, παρ. 9 του ΠΔ 79/2017) όταν: α) το σχολείο που είναι εγγεγραμμένος ο μαθητής καταργείται ή συγχωνεύεται, β) ιδρύεται νέο σχολείο στην περιοχή της μόνιμης κατοικίας του μαθητή, γ) συντρέχουν έκτακτοι λόγοι, όπως υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού μαθητών ανά τμήμα και αδυναμία λειτουργίας νέου τμήματος στο σχολείο.

Πρόκειται για την πλέον συντονισμένη και οργανωμένη επίθεση που δέχεται η Δημόσια & Δωρεάν Παιδεία, αφού από τον Ιούλιο του 2024 με την έκδοση σχετικών αποφάσεων και εγκυκλίων τόσο του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Αττικής όσο και του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΙΘΑ επιχειρείται η διαδικασία των συγχωνεύσεων – καταργήσεων τμημάτων στις σχολικές μονάδες της Αττικής να λάβει μαζικά και μόνιμα χαρακτηριστικά ανατρέποντας με παράνομες διαδικασίες τις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας παραγράφοντας και καταστρατηγώντας κατοχυρωμένα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών της γενικής αλλά και της ειδικής αγωγής.

Ιδιαίτερα στο χώρο των μαθητών της ειδικής αγωγής (μαθητές με διάγνωση μαθησιακών προβλημάτων ή αναπηρία από τα ΚΕΔΥ ή τα Ιατροπαιδαγωγικά τμήματα των Δημόσιων Νοσοκομείων), οι οποίοι από την προηγούμενη σχολική χρονιά (2023 – 2024) δέχονται ολομέτωπη επίθεση από το ΥΠΑΙΘΑ και την κυβέρνηση στα μορφωτικά δικαιώματά τους, με την παράνομη περικοπή της παροχής ενός ολόκληρου εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στις διαγνώσεις τους, και την παροχή μόνο ενός/μιας εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης σε κάθε τμήμα για δύο, τρεις ή τέσσερις μαθητές/μαθήτριες του ίδιου τμήματος που έχουν διάγνωση και χρήζουν ανάγκης παράλληλης στήριξης, οι φετινές συγχωνεύσεις – καταργήσεις τμημάτων, αν εφαρμοστούν, με την αύξηση των μαθητών στο τμήμα που θα επιφέρουν θα καταστήσουν την όποια διαδικασία συμπερίληψης και παιδαγωγικής ενσωμάτωσης των συγκεκριμένων μαθητών/μαθητριών αδειανό πουκάμισο, μετατρέποντάς τους ουσιαστικά σε παρίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Φανταστείτε σ’ ένα τμήμα Β΄ Δημοτικού με 28 μαθητές που έχει προέλθει από συγχώνευση, με βάση τις τελευταίες παράνομες αποφάσεις των υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΑΙΘΑ, και έχει μέσα του πέντε μαθητές/μαθήτριες με διάγνωση για χορήγηση ολόκληρων παράλληλων στηρίξεων (πέντε εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης) και χορηγείται μόνο ένας/μια εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης και για τις/τους πέντε (5) μαθητές, ποιο θα είναι το παιδαγωγικό και μαθησιακό αποτέλεσμα για το σύνολο των μαθητών της τάξης αυτής και ιδιαίτερα για τις/τους πέντε μαθητές με μαθησιακά προβλήματα, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά που είχαμε δύο τμήματα από 14 μαθητές το καθένα με δύο ή τρεις περιπτώσεις μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στο κάθε τμήμα και με δύο (έναν/μια για το καθένα τμήμα) εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης για δύο ή τρεις μαθητές/μαθήτριες στον καθένα εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης; Σ’ ένα τμήμα σαν το παραπάνω που περιγράφουμε, αν περάσουν και εφαρμοστούν οι παράνομες αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ, για να μπορέσει να αποσυμφορηθεί και να έχει λιγότερους μαθητές, ώστε να μη στοχοποιηθούν οι μαθητές με ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες και να μπορεί στοιχειωδώς να παραχθεί θετικό παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτέλεσμα πρέπει τρεις τουλάχιστο μαθητές/μαθήτριες, με βάση τον ισχύοντα νόμο, να μετακινηθούν σε όμορα σχολεία που έχουν θέσεις για να τους δεχτούν. Φανταστείτε το τεράστιο κοινωνικό και παιδαγωγικό θέμα που θα δημιουργηθεί και τη δύσκολη θέση του Διευθυντή/Διευθύντριας του σχολείου, οι οποίοι πρέπει κατά νόμο να επιλέξουν με κριτήριο την απόσταση κατοικίας των μαθητών από το σχολείο ποιοι/ποιες θα φύγουν από το συγκεκριμένο τμήμα που συγχωνεύεται για να φοιτήσουν σε όμορα σχολεία, προκειμένου να έχει το συγκεκριμένο τμήμα τον απαιτούμενο ανώτατο αριθμό των 25 μαθητών που προβλέπει ο νόμος.  

Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι το μαθησιακό – παιδαγωγικό αποτέλεσμα που θα παραχθεί από τη συγχώνευση ενός τέτοιου τμήματος δεν θα είναι καταφανέστατα αρνητικό για το σύνολο των μαθητών και μαθητριών του τμήματος;

Ποιος μπορεί, από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΑΙΘΑ με την βαριά επιστημονική σκευή της «αριστείας» τους, να επιχειρηματολογήσει υπέρ των πλεονεκτημάτων του καταστροφικού παιδαγωγικά και μορφωτικά εγχειρήματος των συγχωνεύσεων – καταργήσεων τμημάτων και της αύξησης του αριθμού των μαθητών στα τμήματα των Δημόσιων Σχολείων;

Η λαίλαπα των πολιτικών του νεοφιλελευθερισμού πλήττει το Δημόσιο Σχολείο

Η πραγματική και ουσιαστική αλήθεια για την εφαρμογή των πολιτικών αυτών της νεοφιλελεύθερης λαίλαπας που πλήττουν τη Δημόσια & Δωρεάν Εκπαίδευση την τελευταία πενταετία στη χώρα μας έχουν να κάνουν με τις προσπάθειες συρρίκνωσης & ιδιωτικοποίησης του Δημόσιου και Δωρεάν Σχολείου, αφού από 22 μαθητές που προβλεπόταν ως ελάχιστος αριθμός μαθητών για κάθε τμήμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 2018 ανεβήκαμε με νόμο στον αριθμό 25 το 2020 και επιχειρείται σήμερα να γενικευθεί αυτό μέσα σε μια περίοδο ακραίας υπογεννητικότητας, γεγονός που θα επέτρεπε την μείωση κι όχι την αύξηση του αριθμού των μαθητών στην τάξη.

Επιπρόσθετα με τις συγχωνεύσεις και την αύξηση του αριθμού των μαθητών στην τάξη σε συνδυασμό με την περικοπή της χορήγησης εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, ανατρέποντας και αγνοώντας τις γνωματεύσεις των ΚΕΔΥ, επιχειρείται η περαιτέρω αποψίλωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης από εκπαιδευτικό – επιστημονικό προσωπικό με στόχο την τελική διάλυσή της στοχεύοντας στην ιδιωτικοποίησή της ακριβώς όπως έγινε και γίνεται με την Δημόσια Υγεία και τα Δημόσια Νοσοκομεία που πρώτα συκοφαντήθηκαν, στη συνέχεια απαξιώθηκαν, κατόπιν αποψιλώθηκαν από προσωπικό, τελικά διαλύθηκαν και εν τέλει ιδιωτικοποιήθηκαν οι λειτουργίες τους.

Τρανό παράδειγμα ιδιωτικοποίησης μέσω της εφαρμογής αυτής της πολιτικής είναι η απογείωση της αύξησης της απασχόλησης ιδιωτών εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης μέσα στα Δημόσια Σχολεία τους οποίους προσλαμβάνουν οι γονείς των μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, εφόσον η πολιτεία με τις αποφάσεις της δεν τους χορηγεί Δημόσιο εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης πλήρους απασχόλησης, και μάλιστα κάνοντας «τα στραβά μάτια» στην απουσία ασφάλισης για την πλειοψηφία των ιδιωτών αυτών εκπαιδευτικών που εργάζονται ανασφάλιστοι εντός του Δημόσιου Σχολείου και ουσιαστικά χωρίς να υπάρχουν ή να φαίνονται πουθενά σε καθεστώς ημιπαρανομίας.

Αν θέλουμε να αποτρέψουμε την διάλυση και ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και να περισώσουμε το Δημόσιο Σχολείο των αναγκών και των δικαιωμάτων μας οφείλουμε όλοι/όλες μαζί να το αποτρέψουμε την καταστροφή αυτή που ετοιμάζουν η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ σε βάρος του Δημόσιου Σχολείου και των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών μας.       

Όλοι μαζί, λοιπόν, οφείλουμε να διεκδικήσουμε την αλλαγή του νόμου και την δημιουργία τμημάτων με 12 κατώτερο αριθμό μαθητών/μαθητριών έως 15 ανώτερο αριθμό μαθητών/μαθητριών και με τη χορήγηση εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης με βάση τις γνωματεύσεις των ΚΕΔΥ και των Ιατροπαιδαγωγικών τμημάτων των Δημοσίων Νοσοκομείων, δηλ. ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης για κάθε μαθητή/μαθήτρια που τον χρειάζεται!

Ας αναλάβουν άμεσα οι Σύλλογοι Εκπ/κών Π. Ε. & Ε. Λ. Μ. Ε., η Δ.Ο.Ε. και η Ο. Λ. Μ. Ε.  και οι Ενώσεις Γονέων τις πρωτοβουλίες που απαιτούνται για την προάσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών/μαθητριών και του Δημόσιου Σχολείου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στα δικαιώματά μας, με κάθε είδους κινηματικές και νομικές ενέργειες εναντίον όσων απεργάζονται την καταστροφή και την συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας & Δωρεάν Παιδείας, διότι άλλος δρόμος από αυτόν της διεκδίκησης και του αγώνα δεν υπάρχει.

*Ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης είναι Δάσκαλος, Πρόεδρος του Δ. Σ. του Συλλόγου Εκπ/κών Π. Ε. Αμαρουσίου