Να δεις τι σου ’χω για μετά: Οι πολιτικοί σχεδιασμοί του Τραμπ για την εκπαίδευση, μέσω της προεκλογικής του πλατφόρμας Agenda 47

Βασίλης Μακρής

Ακραίες νεοφιλελεύθερες και επικίνδυνες συντηρητικές επιλογές.

Η Ατζέντα 47 είναι η προεκλογική πλατφόρμα του Ντόναλντ Τραμπ, στην οποία περιγράφονται τα πολιτικά σχέδια και οι πολιτικές προτεραιότητες που θα προωθηθούν από τον Τραμπ, ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ. https://www.donaldjtrump.com/…/agenda47-president…

Η άμεση σύνδεση των σχολείων με την αγορά, η εμπορευματοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ο έλεγχος και η ομηρία των εκπαιδευτικών μέσω κατάργησης της μονιμότητας και της αξιολόγησής τους από ψηφοφορίες γονέων, η ενίσχυση των ιδιωτικών σχολείων, των charter schools και του homeschooling, η επαναφορά της προσευχής, η διαμόρφωση ενός σχολείου «εθνικοφροσύνης», η κατάργηση του ομοσπονδιακού υπουργείου παιδείας, είναι ορισμένοι από τους βασικούς άξονες, πάνω στους οποίους θα κινηθεί η τραμπική πολιτική για την εκπαίδευση, υπό τον κεντρικό τίτλο «σπουδαία σχολεία για σπουδαίες δουλειές», κατά το αντίστοιχο «great America».

Μέσω της κατάργησης του κεντρικού υπουργείου παιδείας, θα καταργηθούν κονδύλια έως και 80 δις, τα οποία κατευθύνονταν προς την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, καθώς και σε φτωχές και ευάλωτες σχολικές κοινότητες. https://www.facebook.com/dimitris.anastasiou.79/posts/pfbid02bVRejwVDBpV7MF4L6nJdEusLmDWdJGac8khgzFWWgKcTysxauKgwdU2S8TXkF3jul

Την ίδια στιγμή που ο προαλειφόμενος υπουργός συντονισμού (Έλον Μασκ) προαναγγέλλει περικοπές τουλάχιστον 2,5 τρις δολαρίων, (τουλάχιστον 10% του ΑΕΠ).

Να ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες της τραμπικής εκπαιδευτικής πολιτικής

1. Προγράμματα καθολικής γονεϊκής επιλογής σχολείων σε εθνικό επίπεδο, τα οποία επιτρέπουν τη μεταφορά κεφαλαίων της δημόσιας εκπαίδευσης από έναν μαθητή, σε μη δημόσιες επιλογές εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένων ημιδημόσιων καταστατικών σχολείων (charters), ιδιωτικών σχολείων, θρησκευτικών σχολείων ή κατ’ οίκου εκπαίδευσης (homeschooling). H νέα εκπρόσωπος τύπου του Τραμπ στον Λευκό Οίκο Καρολάιν Λέβιτ είναι από τις θερμές υποστηρίκτριες του homeschooling. Τα προγράμματα επιλογής σχολείου ακολουθούνται από κουπόνια (vouchers) έως και 10.000 δολ ανά μαθητή, που θα πηγαίνουν στις τσέπες των εκπαιδευτικών επιχειρηματικών ομίλων.

2. Με ψηφοφορίες γονέων θα προσλαμβάνονται και ΘΑ ΑΠΟΛΥΟΝΤΑΙ διευθυντές/τριες σχολείων, θα απολύονται με συνοπτικές διαδικασίες εκπαιδευτικοί.

3. Θα δίνονται χρηματικά κίνητρα στις πολιτείες και τις κοινότητες που θα αποφασίσουν να καταργήσουν τη μονιμότητα των εκπαιδευτικών και τις συμβάσεις αορίστου χρόνου. Σε περίπου 40 πολιτείες ισχύει νομοθεσία για τη μονιμότητα στην εκπαίδευση.

4. Θα δίνονται χρηματικά κίνητρα στις πολιτείες που θα συνδέσουν άμεσα την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με το μισθό τους (Merit Pay). Παραπέρα η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα πλαισιώνεται από τις «αξίες» που θα αποπνέονται από ένα νέο φορέα πιστοποίησης των δασκάλων «που ασπάζονται τις πατριωτικές αξίες και ευθυγραμμίζουν τις διδασκαλίες τους με τις αξίες του αμερικανικού τρόπου ζωής και της Great America», ώστε οι μαθητές , «να ανακαλύψουν τις δόξες του Δυτικού Πολιτισμού, να μάθουν τις ιστορίες των υπέροχων Αμερικανών ηρώων και να εκτιμήσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες ως το πιο ελεύθερο, πιο ευημερούν και πιο ενάρετο έθνος στην ιστορία του κόσμου». Δεν είναι τυχαίο που η Marvel (η εταιρεία των comics υπερηρώων έδωσε εκατομμύρια δολάρια στην εκστρατεία του Τραμπ)

5. Θα χτυπηθεί η «μαρξιστική (sic) αντίληψη» του εξισωτισμού στην εκπαίδευση και θα επιστρέψουν σε μια αντίληψη αριστείας στα σχολεία και στις τάξεις. Για να προωθηθεί αυτό, θα συσταθεί ειδική επιτροπή στο κογκρέσο για να δημιουργήσει ένα ταμείο αποκατάστασης όσων «έχουν υποστεί άδικες διακρίσεις από τις πολιτικές του εξισωτισμού».

6. Βέτο και επιλογή των σχολικών προγραμμάτων από τους γονείς.

7. Επαναφορά της προσευχής.

8. Πρόσληψη συνταξιούχων αστυνομικών για την επιτήρηση των σχολείων και των μαθητών.

9. Αυστηροποίηση των ποινών για τους «ταραξίες» μαθητές και φοιτητές και όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην agenda 47: «Όταν η προβληματική νεολαία είναι εκτός ελέγχου, οι συνέπειες πρέπει να είναι γρήγορες, βέβαιες και ισχυρές».

10. Χρηματικά κίνητρα στα σχολεία που συνάπτουν σχέσεις με επιχειρηματίες ώστε «να εξασφαλίζουν πρακτική άσκηση, μερική απασχόληση και καλοκαιρινές θέσεις εργασίας στους μαθητές. Η εργασιακή απασχόληση μπορεί να είναι πέντε ημέρες το μήνα επιπλέον των σχολικών εργασιών».

11. Επικέντρωση σε μια διδακτική αντίληψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και απομάκρυνση από μια συνολική αντίληψη παιδαγωγικών και κοινωνικών σχέσεων, με ότι αυτό θα σημάνει για τις προπτυχιακές σπουδές των Παιδαγωγικών σχολών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην agenda 47: «Θα διασφαλίσουμε ότι οι τάξεις μας δεν επικεντρώνονται στην πολιτική κατήχηση, αλλά στη διδασκαλία των γνώσεων και των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την επιτυχία».

Το αν και πώς θα εφαρμοστούν οι παραπάνω πολιτικοί σχεδιασμοί, ο ρυθμός και η έντασή τους σίγουρα θα είναι ένα πεδίο αντιπαράθεσης, πρώτα και κύρια με τα αμερικανικά συνδικάτα των εκπαιδευτικών, τα οποία την 4ετία 2016-2020 βρέθηκαν σε σημαντικούς απεργιακούς αγώνες, γύρω από το κεντρικό αίτημα «να σώσουμε τη δημόσια Παιδεία».

Οι αναλογίες με τις νεοφιλελεύθερες εκπαιδευτικές πολιτικές που εφαρμόζει η ΕΕ και προτείνονται από τους υπερεθνικούς οργανισμούς και τις εργαλειοθήκες τους, είναι εμφανής.

Η άνοδος της alt-right νεοσυντηρητικής ατζέντας διαπλέκεται με αυτές τις νεοφιλελεύθερες πρακτικές.

Η μάχη για την υπεράσπιση της δημόσιας παιδείας, για την κοινωνική απεύθυνση των εκπαιδευτικών προταγμάτων και αιτημάτων, για τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού εκπαιδευτικού-παιδαγωγικού-κοινωνικού προγράμματος αποκτά σημαίνουσα θέση στο πεδίο των ταξικών αναμετρήσεων.

Η συσπείρωση στα συνδικάτα και ο κοινωνικός τους προσανατολισμός, παραμένει καίρια μάχη.

Η διαμόρφωση δικτύων έμπρακτων παιδαγωγικών, από τη σκοπιά της κριτικής εκπαίδευσης, μέσα στο δημόσιο σχολείο, αποτελεί άλλο ένα πεδίο ανασυγκρότησης.

Στις μάχες που δίνουμε και σε αυτές που μέλλονται διακυβεύεται η αξιακή αντίληψη για την εκπαίδευση. Δημόσιο αγαθό για όλους/ες ή πεδίο κερδοφορίας, ισχύος και ανταγωνισμού;

Διακυβεύεται αν το σχολείο θα είναι χώρος δημοκρατίας ή σώμα επιβολής.

Διακυβεύεται ο ρόλος μας μέσα στο σχολείο. Διδακτική μηχανή ή ενεργοί παιδαγωγοί μέσα στη θύελλα των κοινωνικών προβλημάτων;