Βασίλης Μακρής
Ένα από τα πρώτα προσωνύμια που απέκτησε η Θάτσερ, κατά τη θητεία της ως υπουργός Παιδείας, ήταν το «Snatcher» = ο άρπαγας. Αυτό συνέβη γιατί το πρώτο μέτρο που πήρε ήταν η περικοπή του δωρεάν γάλακτος στα σχολεία, οπότε στις διαδηλώσεις ακουγόταν: «Thatcher Thatcher, Milk Snatcher». Η θατσερική νεοφιλελεύθερη πολιτική της ίδιας και των επιγόνων της (Μέιτζορ, Μπλερ κοκ) οδήγησε στη διάλυση και το ξεπούλημα της δημόσιας παιδείας.
Ας δούμε συνοπτικά τα βασικά μέτρα:
- Δραστική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης
- Αναζήτηση από τα σχολεία πελατών-μαθητών που διέθεταν vouchers
- Αναζήτηση από τα σχολεία ιδιωτών επενδυτών – χορηγών
- Δίδακτρα στα πανεπιστήμια
- Αξιολόγηση των σχολείων από επιθεωρητές με εξαντλητικούς δείκτες μέτρησης, υποχρεωτικά σχέδια εργασίας και βάσει της επίδοσης των μαθητών τους
- Εθνικές εξετάσεις διαβάθμισης της επίδοσης των μαθητών
- Διαμόρφωση των Πινάκων Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» [Performance League Tables]. Τα σχολεία που βρίσκονταν στο βάθος του πίνακα συγχωνεύονται ή καταργούνται ή ψάχνουν για ιδιωτικό επενδυτή που θα τα αναλάβει
- Δημιουργία του εξωτερικού αξιολογικού μηχανισμού OFSTED (Office for Standards in Education)
- Διαμόρφωση προνομιακών τύπων σχολείων, που επιλέγουν τους μαθητές τους
- Εμπορευματοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, βίαιη είσοδος της αγοράς στην εκπαίδευση
- Διαρκής προπαγάνδα υποτίμησης και στιγματισμού του έργου των εκπαιδευτικών και των σχολείων
- Χτύπημα των συνδικάτων και νομοθεσία «απαγόρευσης» των απεργιακών δράσεων
Τα βασικά συνθήματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη νεοφιλελεύθερη επίθεση ήταν «η ποιότητα», «η ατομική υπαιτιότητα», «η ελευθερία επιλογής σχολείου», «η αυτονομία της σχολικής μονάδας»
Πού οδήγησε αυτή η πολιτική είναι γνωστό:
Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές αποκλείστηκαν από τις ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης.
Το αγγλικό εκπαιδευτικό σύστημα παραμένει ένα από τα πιο άγρια συστήματα ταξικής επιλογής.
Δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί παραιτήθηκαν και σταμάτησε η εισαγωγή νέων δασκάλων, σε τέτοιο βαθμό που δεν υπήρχαν δάσκαλοι/ες να διδάξουν στα σχολεία.
Πολύ μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών οδηγήθηκε σε επαγγελματική εξουθένωση και παραίτηση από τις παιδαγωγικές αξίες.
Τα σχολεία βυθίστηκαν στον ανταγωνισμό, ενώ χιλιάδες σχολεία έκλεισαν συγχωνεύτηκαν ή ιδιωτικοποιήθηκαν.
Ακριβώς τα ίδια νεοφιλελεύθερα μέτρα εφαρμόζει το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση, με βασικό εργαλείο την τριπλή αξιολόγηση (σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών).
Ακριβώς τα ίδια νεοφιλελεύθερα μέτρα πλασάρει η υπουργός παιδείας στους τηλεοπτικούς προεκλογικούς της μονολόγους, ως «καινοτόμα απογείωση της παιδείας μας».
Επειδή γνωρίζουμε πού θα οδηγήσει αυτή η πολιτική…
Δηλώνουμε ότι θα υπερασπιστούμε μέχρις εσχάτων τη δημόσια παιδεία και το δημόσιο σχολείο.
Φίλε γονέα, για να έχουν μέλλον τα παιδιά μας, πρέπει να τους σταματήσουμε.
Συνάδελφε/ισσα εκπαιδευτικέ, αν θέλεις να είσαι παιδαγωγός και όχι μαριονέτα της αγοράς, πάρε θέση στο μέτωπο παιδείας και στους αγώνες.
Να σταματήσουμε
τους άρπαγες του μέλλοντος των παιδιών μας,
τους άρπαγες των κοινωνικών αγαθών,
τους άρπαγες της παιδαγωγικής και της εργασίας μας.