Η κυβερνητική πολιτική της Ν. Δ. στο χώρο της Δημόσιας Παιδείας Ή ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ

Δημήτρης Πολυχρονιάδης*

Από τις 7 Ιουλίου του 2019 η χώρα και ο λαός ζει στους ξέφρενους ρυθμούς της επέλασης των νεοφιλελεύθερων – νεοσυντηρητικών πολιτικών δυνάμεων της κυβέρνησης της Ν. Δ. διανθισμένων με έντονες δόσεις καταστολής – αυταρχισμού, καταπάτησης κάθε έννοιας σεβασμού απέναντι στα δημοκρατικά και ανθρώπινα δικαιώματα, απογείωσης του ρατσισμού και της ξενοφοβίας σε επίπεδο κρατικών ενεργειών και δημόσιου λόγου και παρωχημένου εθνικισμού στο επίπεδο των ιδεολογικών κατευθύνσεων και αναφορών του Δημόσιου Σχολείου και του περιεχομένου της διδασκαλίας που αυτό παρέχει στις/στους μαθήτριες/μαθητές του.

Όσα ήδη βιώσαμε ως εκπαιδευτικοί και πολίτες αυτής της χώρας αρκούν για να μας πείσουν ότι ήδη επιχειρείται με σχέδιο και πρόγραμμα η επιστροφή της χώρας και του λαού στην εφαρμογή πολιτικών και την εδραίωση καθεστώτων που έζησε ο ελληνικός λαός δεκαετίες πριν, αμέσως μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου. Πέρα όμως από την αδυσώπητη και σκληρή καθημερινή πραγματικότητα που βιώνουμε η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ επιχειρούν να κατασκευάσουν μια εικονική πραγματικότητα βασισμένη σε μια σειρά από ψέματα και μυστικά που κρύβονται πίσω από αυτά επιστρατεύοντας επικοινωνιακού χαρακτήρα τακτικές για την χωρίς αντιδράσεις και αντιστάσεις εδραίωση της βαθιά αντιλαϊκής πολιτικής τους στο χώρο της Δημόσιας Εκπ/σης.

Με ΜΥΣΤΙΚΑ και ΨΕΜΑΤΑ λοιπόν προσπαθεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να δικαιολογήσει και εδραιώσει στην κοινωνία την βαθύτατα ταξική και αντιλαϊκή πολιτική της σε όλο το εύρος της Δημόσιας Εκπ/σης.

Η Υπουργός Παιδείας κα Κεραμέως και η Υφυπουργός Παιδείας κα Ζαχαράκη μιλούν:

  • για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο ενώ τον περασμένο Αύγουστο (2019), ένα μόλις μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους, εξαίρεσαν κατόπιν απαίτησης του απερχόμενου Προέδρου της Κ.Ε.Δ.Ε. (κου Γ. Πατούλη) 13 από τους Δήμους που θα εφάρμοζαν τη Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή & εκπαίδευση από το φετινό σχολικό έτος και για την επόμενη σχολική χρονιά (2020 – 2021) δεν έχουν διατεθεί τα απαραίτητα κονδύλια από τον Γ.Κ.Π. για την πλήρη και καθολική εφαρμογή της Δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης αφήνοντας και πάλι ανοιχτό το πεδίο στους Δήμους να ζητήσουν την αναστολή εφαρμογής της, όπως ήδη φαίνεται ότι θα επιλέξει να κάνει ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας (Δήμος Αθηναίων). Άλλωστε η επιλογή χορήγησης κουπονιών εκπαιδευτικών υπηρεσιών (vouchers) που ήδη εγκαινιάστηκε σε κάποιους από του 13 Δήμους που εξαιρέθηκαν από την εφαρμογή της Δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής τη σχολική χρονιά 2019 – 2020 ταιριάζει απόλυτα στο νεοφιλελεύθερο αφήγημα της κυβέρνησης για το σχολείο της «αυτονομίας» και της γονεϊκής επιλογής που θα τονώσει και την αγορά των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε βάρος του Δημόσιου Σχολείου….
  • για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων δεν παραλείπουν η κα Υπουργός και η κα Υφυπουργός Παιδείας  να τονίζουν ότι επιδιώκουν την αλλαγή νοοτροπίας, μέσω της αξιολόγησης, της διαφάνειας, της αξιοκρατίας, της εξωστρέφειας και της «θεραπείας» των αδυναμιών του συστήματος μέσω της μη τιμωρητικής αξιολόγησης, την οποία άλλωστε  «θέλουν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί» που συναντούν και μιλούν με τις κυρίες υπουργούς, που θα καταλήγει στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όμως οι επιλογές της κυβέρνησης κρύβουν το μεγάλο μυστικό πίσω από τα επικοινωνιακά ψεύδη που χρησιμοποιούν. Κάποιες από τις περιπτώσεις των τοποθετήσεων της διοίκησης του Ι.Ε.Π. και  των διοικητών των νοσοκομείων είναι πλούσιες σε συμβολικό φορτίο. Αφού ήδη ο νέος Πρόεδρος του ΙΕΠ μίλησε ξεκάθαρα για το πώς αντιλαμβάνεται ο ίδιος την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (με ολική επαναφορά του Π. Δ. 152/2013 και στη βάση του ν. 3848/2010), ενώ ένας από τους διοικητές των Νοσοκομείων (ο διοικητής του Νοσοκομείου Μεταξά) είναι δημόσιος υπάλληλος στο Υπουργείο Εσωτερικών και έχει τιμωρηθεί με την πειθαρχική ποινή της τετράμηνης στέρησης μισθού λόγω απουσιών από την εργασία του(όλοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι στο ελληνικό Δημόσιο για να φτάσει κάποιος να τιμωρηθεί με στέρηση μισθού, δεν πατάει ποτέ στο γραφείο του). Κάπως έτσι φαίνεται ότι εννοούν την «αλλαγή νοοτροπίας» μέσω της «αξιολόγησης», της «διαφάνειας» και της «αξιοκρατίας» οι κες Υπουργοί Παιδείας με την χρήση ως στελεχών διοίκησης του Δημοσίου που ανταλλάσσουν ψήφους με δημόσιες θέσεις στελεχών, σεσημασμένους σκασιάρχες από τη δουλειά τους κ.λπ. ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. Αυτή είναι η «αριστεία» που μας έχουν λιβανίσει τα αυτιά τα τελευταία χρόνια. Κι όμως αν αναποδογυρίσουμε την αξιακή κλίμακα, για ένα σεβαστό μέρος ψηφοφόρων της Ν.Δ. και πολιτών της ελληνικής κοινωνίας η χυδαία υποκρισία, η ανέλιξη σε ένα κόμμα για τον προσπορισμό προσωπικού οφέλους και η τεμπελιά εις βάρος των συναδέλφων αποτελούν βέλτιστες, άριστες κοινωνικές πρακτικές………
  • για τις αλλαγές στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την εισαγωγή της τράπεζας θεμάτων και της βάσης του δέκα για τους μαθητές του Λυκείου, οι όποιες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσία του ΥΠΑΙΘ περί εμπέδωσης και διεύρυνσης της «αξιοκρατίας» και της με εντονότατα ταξικά χαρακτηριστικά διαρθρωμένης «αριστείας», οι οποίες περνούν μέσα από την ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, η επιλογή των μαθητών των οποίων θα γίνεται με αυστηρά αξιολογικά – ταξικά χαρακτηριστικά, δεν χρειάζεται πολύ για να καταλάβει κάποιος ότι πίσω από τα βαρύγδουπα ψέματα της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ κρύβεται το μεγάλο μυστικό και ο μύχιος πόθος της για έξωση χιλιάδων μαθητών από το Λύκειο και αναγκαστική στροφή τους στην μαθητεία και την απόκτηση χαμηλού επαγγελματικού προφίλ δεξιοτήτων μέσω της ιδιωτικής τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης συμβάλλοντας έτσι και στο αφήγημα της κυβέρνησης περί οικονομικής «ανάπτυξης» βασισμένης στο φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό που θα αποτελέσουν οι σημερινοί μαθητές του Λυκείου (η συντριπτική τους πλειοψηφία που ανήκει στα μεσαία και χαμηλά στρώματα του πληθυσμού της χώρας)…….. 
  • για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έχοντας κάνει ιδεολογική σημαία τους  την κατάργηση του ασύλου, δηλώνουν: «Μέσα σε 29 ημέρες καταργήσαμε το άσυλο της βίας και της ανομίας και αποκαταστήσαμε την ελευθερία διακίνησης των ιδεών στα πανεπιστήμια, τα οποία αλλάζουν πλέον όψη», ενώ η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ τονίζει σε όλους τους τόνους την έλευση «αντικειμενικών κριτηρίων» στην κατανομή των κονδυλίων στα πανεπιστημιακά  ιδρύματα, κάνοντας λόγο για σύνδεση μέρους της κρατικής χρηματοδότησης με την αξιολόγηση. Ουσιαστικά πίσω από τα μεγάλα ψέματα για «αναβάθμιση» των Δημόσιων πανεπιστημίων κρύβεται το μεγάλο μυστικό της πλήρους ιδιωτικοποίησής τους, της συρρίκνωσης των Δημόσιων Πανεπιστημίων και της αλλαγής του ρόλου και του τρόπου λειτουργίας τους με γνώμονα την ενίσχυση της ιδιωτικής αγοράς εκπαιδευτικών προσόντων και της απογείωσης των ταξικών φραγμών στη μόρφωση για χιλιάδες νέους και νέες, οι επικείμενες σφοδρές αντιδράσεις και αντιστάσεις των οποίων έπρεπε και πρέπει (σύμφωνα με την κυβέρνηση της Ν. Δ.) να καμφθούν μέσω της ευρείας και βαριάς καταστολής στο πλαίσιο της οποίας επελέγη και η άμεση κατάργηση του ασύλου στα ελληνικά πανεπιστήμια…….
  • για τους μόνιμους διορισμούς των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από τις οποίες λείπουν αυτή την στιγμή 36.000 εκπαιδευτικοί (τόσοι είναι όσοι/όσες έχουν συνταξιοδοτηθεί από το 2010 έως το 2019 και δεν έχουν γίνει οι ανάλογοι μόνιμοι διορισμοί στις οργανικές θέσεις που παραμένουν κενές) η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θριαμβολογεί για τους επικείμενους 4.500 διορισμούς εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή (διορισμούς που είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ), ενώ ακολουθεί τις πάγιες και συνεχώς επαναχρησιμοποιούμενες τακτικές από όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων εξαγγελιών μαζικών μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών στο μέλλον υιοθετώντας πλήρως και εφαρμόζοντας στο έπακρο τις πολιτικές των προκατόχων της για συνεχή και περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών (όλο και περισσότεροι ελαστικά εργαζόμενοι στο χώρο της Δημόσιας Εκπ/σης κάθε χρόνο) αλλά και σε ότι αφορά τον τρόπο διορισμού εφαρμόζει απαρέγκλιτα τον ν. 4589/2019 (προσοντολόγιο) οδηγώντας χιλιάδες από τους αναπληρωτές που έχουν αρκετά χρόνια προϋπηρεσίας στα Δημόσια Σχολεία της χώρας στον βέβαιο εξοστρακισμό τους από την εργασία τους στο Δημόσιο Σχολείο. Το μεγάλο μυστικό της κυβέρνησης πίσω από τα ψέματα που δηλώνει και στον τομέα αυτό είναι η απόλυτη προσήλωσή της στις αντεργατικές – αντιλαϊκές πολιτικές των μνημονίων και της δημοσιονομικής σταθερότητας που μας έχουν επιβληθεί από την Ε.Ε., το Δ.Ν.Τ. και την Ε.Κ.Τ. γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν θα της επιτρέψει να προβεί στην πραγματοποίηση των όποιων εξαγγελιών της σε ότι αφορά την πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών υπό το πρίσμα και της ιδεολογικής και πολιτικής της επιλογής για συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση κάθε είδους Δημόσιου χώρου μεταξύ αυτών και του Δημόσιου Σχολείου, άλλωστε η λογική της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, που μετ’ επιτάσεως προβάλλεται από την πλευρά του ΥΠΑΙΘ ως πανάκεια για τα προβλήματα του Δημόσιου Σχολείου, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ιδιωτικοποίηση πολλών πλευρών του Δημόσιου Εκπ/κού συστήματος της χώρας με ότι αυτό συνεπάγεται και για τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών.

Στο σημείο αυτό χρειάζεται να αναφέρουμε ότι στον μόνο τομέα που δεν χρησιμοποιεί το ψεύδος η κυβέρνηση της Ν. Δ. και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αλλά μεταχειρίζεται την πιο ακραία φασιστικής απόχρωσης γλώσσα και διατυπώσεις είναι τα ζητήματα της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων & μεταναστών, αφού με συνειδητή επιλογή της έως τώρα δεν έχουν καλυφθεί οι θέσεις εκπαιδευτικών στα νηπιαγωγεία των ΚΥΤ  της χώρας και των ΔΥΕΠ συμπεριλαμβανόμενων και των θέσεων εκπαιδευτικών που παραμένουν κενές στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας των καταστημάτων κράτησης (φυλακών) όλης της χώρας.

Φαίνεται ότι για τους πρόσφυγες – μετανάστες και τους απόκληρους (φυλακισμένους) αυτής της χώρας σε ό, τι αφορά τα ζητήματα εκπαίδευσής τους το πεδίο αφήνεται λαμπρό για τη δόξα της δράσης των Μ.Κ.Ο. και των κάθε είδους σύγχρονων «φιλάνθρωπων» που παρέχουν άτυπες μορφές εκπαίδευσης στα κομμάτια αυτά του πληθυσμού της χώρας με το αζημίωτο πάντα.

Απέναντι στη ζοφερή αυτή πραγματικότητα που επιχειρείται από την κυβέρνηση της Ν.Δ. και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να μας πλασαριστεί ως «κανονικότητα» οφείλουμε να αντισταθούμε και να αντιδράσουμε με κάθε τρόπο και κάθε μέσο και πρώτα από όλα ας αγνοήσουμε τα ψέματά τους κι ας αποκαλύψουμε τα μυστικά που κρύβονται πίσω από αυτά.

Οι προσπάθειες της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ να περάσουν και να εδραιώσουν τις βαθιά αντιλαϊκές και έντονα ταξικές πολιτικές  τους στο χώρο της Δημόσιας Εκπ/σης δυστυχώς έχουν συμπαραστάτες και στην κοινωνία αλλά και στις τάξεις των εκπαιδευτικών και στα συνδικάτα των εκπαιδευτικών (Δ.Ο.Ε. – Ο.Λ.Μ.Ε. – Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), το δικό μας χρέος είναι να διαφωτίσουμε την κοινωνία και τους συναδέλφους μας και να εξεγείρουμε τις συνειδήσεις των ανθρώπων γύρω μας ανατρέποντας το ζοφερά καταθλιπτικό και καταστροφικό μέλλον που μας ετοιμάζουν κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘ………άλλωστε έχουμε τόσο λίγες εναλλακτικές που ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ……!!!!!!

*Ο Δ. Πολυχρονιάδης είναι Δάσκαλος – μέλος του Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε. εκπρόσωπος των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ Π. Ε.