Εξετάσεις PISA: παιδαγωγική ασέλγεια και εκπαιδευτικές ανισότητες.  Όταν η γνώση δεν είναι ελεύθερη δεν είναι αληθινή

Γιάννης Αναγνωσταράς, Άντα Παραφόρου

«Με κιμωλίες όλων των χρωμάτων,
πάνω στο μαυροπίνακα της δυστυχίας
θα αντισταθούμε ζωγραφίζοντας
το πρόσωπο της ευτυχίας: τη γνώση»!

 «Το σχέδιο» του ΥΠΑΙΘ αφορά μαθητές και μαθήτριες Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Σύμφωνα με δηλώσεις της υπ. Παιδείας οι εξετάσεις αποτελούν εργαλείο αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου όπως περιγράφονται στο σχετικό πρόσφατο νόμο 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών».

Η κεντρική πολιτική επιλογή στην οποία υπάγεται η εφαρμογή των εξετάσεων PISA είναι η στοίχιση της εκπαιδευτικής πολιτικής των χωρών – μελών της Ε.Ε. με την «ενιαία» ευρωπαϊκή πολιτική στα πλαίσια ενός παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού. Η παραπάνω συνθήκη συμπιέζει και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε ένδεια χρηματοδότησης, σε προσπάθεια απεξάρτησης από το δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου και σε μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα.

Η επιχείρηση ηγεμονίας της ακραίας νεοφιλελεύθερης πολιτικής για συμμόρφωση του σχολείου με ένα πλαίσιο ασφυκτικού ελέγχου και νεοεπιθεωρητισμού στοχεύει στη μετατροπή της γνώσης σε ακραίο ανταγωνισμό δεικτών.

Ήδη ανακοινώθηκαν 255 σχολεία της Δευτεροβάθμιας τα οποία θα συμμετέχουν υποχρεωτικά στις εξετάσεις που θα πραγματοποιηθούν στο χρονικό διάστημα από 15/3 έως 15/4 2022 στα γνωστικά αντικείμενα: Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Κατανόηση Κειμένου και Δημιουργική σκέψη. Η δε υλοποίηση και η «αποτύπωση» των αποτελεσμάτων θα γίνει με την ευθύνη του ΟΟΣΑ και του ΙΕΠ.

Η εξεταστική δομή εμπεριέχει ένα τεστ γνωστικού περιεχομένου και ένα ερωτηματολόγιο, ενώ ως χώρος διεξαγωγής των εξετάσεων ορίζεται το εργαστήριο ΤΠΕ κάθε σχολικής μονάδας. Αντίστοιχη διαδικασία προβλέπεται και για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς να έχει μέχρι τώρα κοινοποιηθεί ο πίνακας των σχολείων που θα συμμετέχουν. Συνολικά προβλέπεται η συμμετοχή 600 σχολείων, 6000 μαθητών της πρωτοβάθμιας και 6000 μαθητών της δευτεροβάθμιας, ενώ τα αποτελέσματα των εξετάσεων συνδέονται άμεσα με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αναλαμβάνουν «εργολαβικά» να επιτελέσουν τις οδηγίες του ΟΟΣΑ μ όχημα την επιχειρούμενη αξιολόγηση και τις εξετάσεις PISA που προβλέπει ο ν.4823. Το αντιεκπαιδευτικό τοπίο που ευαγγελίζονται είναι ο ανταγωνισμός και η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ο εξοστρακισμός των αδύναμων μαθητών των λαϊκών οικογενειών και η μετατροπή της γνώσης σε πραμάτεια.

Η παιδαγωγική ασέλγεια που επιχειρείται να σφραγίσει τις επόμενες δεκαετίες στοχεύει στη δομική αλλαγή της μορφής και του περιεχομένου του δημόσιου σχολείου.

Σε αυτόν τον αγώνα μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς έχουμε συλλογικό χρέος να αντιταχθούμε σε ένα πεδίο παιδαγωγικής ξηρασίας και αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων. Δεν αρκεί μια γενική κριτική στις εξετάσεις PISA. Χρειάζεται από τώρα να οργανώσουμε το μποϋκοτάρισμά τους, να πάμε με τη λογική ότι η εκπαιδευτική κοινότητα τις απορρίπτει και δεν θα επιτρέψει τη διεξαγωγή τους. Ένα τέτοιο διακύβευμα ξεπερνά ένα περιορισμένο συνδικαλιστικό και πολιτικό δυναμικό, προϋποθέτει ένα ευρύ μέτωπο εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, αγωνιστική συνεννόηση και συντονισμό της δράσης, μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης, κοινές εκδηλώσεις, με αποκορύφωμα την ημέρα διεξαγωγής τους όπου με τις κατάλληλες απεργιακές-αγωνιστικές μορφές θα στοχεύσουμε στην ακύρωσή τους. Ο αγώνας αυτός πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Τα πρωτοβάθμια σωματεία στην εκπαίδευση και ο συντονισμός τους πρέπει να σηκώσουν το βάρος και την πολιτική ευθύνη που τους αντιστοιχεί, στοχεύοντας, από τώρα, σε ανάλογες αποφάσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών.

Γι` αυτό τα μάτια μας ας είναι ανοιχτά στο ίδιο όνειρο

κι ο αγώνας μας κοινός στους ανοιχτούς δρόμους…

Με ετικέτα