Διάλογος με έναν γονιό: πώς πήγαν φέτος οι εξετάσεις;

Ηλίας Παπαχατζής

-Καλημέρα, δάσκαλε

-Καλημέρα, Βασίλη. Τι νέα; Πώς πήγε το παιδί στις Πανελλήνιες;

-Το πάλεψε, δάσκαλε. Αλλά δεν είναι σίγουρη

-Δεν ξέρει τι έγραψε;

-Σε κάποια πήγε καλά… αλλού θα δούμε

-Καλά αποτελέσματα… τι εννοείς “θα δούμε”;

-Στη Γλώσσα δεν ξέρει. Εσύ πώς το είδες το θέμα;

-Ήταν απρόσμενο. Το ότι δε μαθαίνουν τα παιδιά Ιστορία είναι ένα

υπαρκτό ζήτημα. Αλλά γιατί δεν κάνει προσπάθεια το υπουργείο ν’ αλλάξει

το μάθημα;

-Έλα ντε. Τι δουλειά έχει ένα τέτοιο θέμα στις Πανελλήνιες,

δάσκαλε; Μήπως το έβαλαν για να μπερδέψουν τα παιδιά μας;

-Τι να σου πω, ρε Βασίλη; Πάντως δε ρωτάς το μαθητή στις εξετάσεις για

την ιστορία, όταν τόσα χρόνια τον έχεις κάνει με την παπαγαλία να

μισήσει το μάθημα

-Πες τα, δάσκαλε

-Ούτε του ξύνεις πληγές (του συστήματος), όταν αποφεύγεις συστηματικά

να διδαχτεί η σύγχρονη ιστορία, μήπως και τον βοηθήσει στη ζωή του

-Άστα, ρε δάσκαλε. Πειραματόζωα τα κάνανε τα παιδιά μας. Γιατί τέτοια

πίεση φέτος;

-Εγώ δεν κατάλαβα το σκοπό αυτής της πίεσης. Αφού, κυρίες και κύριοι

του υπουργείου, τα παιδιά έχουν τεράστια κενά, προς τι οι ύλες, ο

υπερβολικός φόρτος για τις εξετάσεις και οι νέες εξετάσεις φέτος;

-Θα πάθουνε τίποτα τα παιδιά. Είχε κάτι βράδια που παραμίλαγε…

-Ωχ! Τι λες, Βασίλη; Τώρα σταμάτησε τουλάχιστον;

-Έτσι νομίζω. Γύρισε στις 4 το πρωί. Αλλά στις 7 ήταν όρθια. Νόμιζε ότι

ξαναδίνει μάθημα …

-Βασίλη, εύχομαι να επανέλθει το παιδί, όπως και όλα τα παιδιά. Αλλά θα

μείνουν με το παράπονο: τι φταίνε αυτά, που δεν τα άφησαν να ζήσουν την

εφηβεία τους;

-Μακάρι, δάσκαλε. Όλα τα παιδιά φέτος ζορίστηκαν

-Ε, βέβαια. Φέτος βρήκαν να εφαρμόσουν και την Τράπεζα Θεμάτων (με την

οποία διαφωνούμε) και να βάλουν τα παιδιά και τους συναδέλφους να

κυνηγάνε την ύλη σ’ όλο το Λύκειο

-Άλλο κι αυτό πάλι

-Δε φτάνει που κατάργησαν τις κοινωνικές επιστήμες και τα καλλιτεχνικά

στο Λύκειο, έφεραν και “νέες Πανελλήνιες”, λες και αυτό που λείπει απ’

τα σχολεία είν’ οι εξετάσεις

-Και τι λείπει, δάσκαλε;

-Λείπει η απρόσκοπτη μάθηση, φίλε μου. Με βιβλία σύγχρονα, καθηγητές

στην ώρα τους, υποδομές, βιωματικές δραστηριότητες, κοινωνικοποίηση,

επαφή με τις τέχνες και τις επιστήμες και χειρωνακτικές δράσεις κλπ.

-Α, κατάλαβα

-Έτσι ώστε το παιδί να αποκτήσει αξίες και Παιδεία, για να καταφέρει

να καταλάβει τον κόσμο γύρω του και να μπορέσει να ενταχθεί σ’ αυτόν ή

να τον αλλάξει, αν δεν το ικανοποιεί

-Και αυτοί δίνουν στα παιδιά μας άγχος και εξετάσεις…

-Ακριβώς! Φούμαρα… χωρίς καμία προοπτική για το μέλλον τους

-Είμαι απογοητευμένος, δάσκαλε. Για ποιον δουλεύουμε εμείς, άμα είναι

τα παιδιά να μη βγουν φυσιολογικά και να μείνουν και χωρίς δουλειά στο

τέλος;

-Στο είχα πει, Βασίλη: τις αντιρρήσεις σας στο υπουργείο. Αυτοί

αποφασίζουν. Αυτοί έχουν την ευθύνη για τα χάλια της παιδείας

-Πρέπει να αντιδράσουμε εμείς οι γονείς επιτέλους

-Ναι, Βασίλη. Κάναμε ό,τι κάναμε φέτος μαζί γονείς και δάσκαλοι, αλλά

δε φτάνει. Θέλει πιο έντονη και μαζική αντίδραση

-Κι εσείς πρέπει να συνεχίσετε

-Δεν είμαι και πολύ αισιόδοξος, Βασίλη μου. Εδώ μας είχαν και βγάζαμε

θέματα για την Τράπεζα Θεμάτων από τις 6 η ώρα το πρωί κι εμείς το

κατάπιαμε μια χαρά

-Α, τέτοιοι είσαστε; Εμένα θα μου είχε πληρώσει ο εργοδότης δύο ώρες

υπερωρία και μάλιστα από μόνος του. Δεν ισχύουν για σας οι νόμοι; Δούλοι

είσαστε;

-Δεν ξέρω, ρε Βασίλη. Είναι κάτι στιγμές, που νιώθω ότι όλους δούλους

μας θέλουν… κι εμάς κι εσάς και τα παιδιά

-Μήπως υπερβάλλεις, δάσκαλε;

-Ίσως. Αλλά δε χρησιμοποίησαν τον κορωνοϊό για να μας διαιρέσουν, να

μας αφαιρέσουν δικαιώματα και να μας ξεζουμίσουν;

-Το ίδιο και τον πόλεμο. Τι φταίω εγώ, κύριοι, να μην μπορώ να

μετακινηθώ ή να πληρώνω τις ταρζανιές σας;

-Γι’ αυτό σου λέω, Βασίλη. Έχε το νου σου να υποστηρίξουμε τα παιδιά,

γιατί θα τα βγάλουν αμόρφωτα…

-Μια κοινωνία χωρίς ελπίδα δηλαδή

-Ακριβώς. Όταν στη θέση της μάθησης βάζουν συνέχεια εξετάσεις, μην

περιμένεις τίποτα καλό.

-Και τώρα, που λένε να τα κρατάνε ως τις 6 στο σχολείο;

-Άλλο κι αυτό. Χωρίς χρήματα για την Παιδεία, χωρίς διορισμούς, χωρίς

υποδομές τάζουν στους γονείς φροντίδα για τα παιδιά τους

-Λόγια είναι δάσκαλε, μάλλον προεκλογικά

-Πολύ φοβάμαι πως άλλο επιδιώκουν: να κάνουν κουμάντο στα σχολεία

ιδιωτικές εταιρείες, με νοικιασμένο κακοπληρωμένο προσωπικό και να

μετατραπεί ο χώρος σε ίδρυμα

-Θα δούμε, δάσκαλε. Το θέμα είναι να αφήσουν τα παιδιά να ζήσουν τα

σχολικά τους χρόνια και να χαρούν την ηλικία τους

-Όχι άλλες εξετάσεις λοιπόν… μάθηση κι ελευθερία

-Τι ωραία που τα λες, δάσκαλε!

-Να είσαι καλά, Βασίλη μου

-Τα ξαναλέμε σύντομα