Διάλογος μ’ έναν γονιό (για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης)

Ηλίας Παπαχατζής

-Καλημέρα,Βασίλη

-Καλημέρα,δάσκαλε.Τι νέα;

-Καλά.Εδώ προσπαθούμε να τα βγάλουμε πέρα…

-Άστο, δάσκαλε. Οι μεσάζοντες κάνουν πάρτυ με τις τιμές, εμείς ψαχνόμαστε κι οι αρμόδιοι εκφράζουν τη λύπη τους

-Αλλά δεν κάνουν τίποτα. Κι οι αγρότες δικαίως ξεσηκώνονται, διότι δεν είναι αυτοί, που βγάζουν το κέρδος…

-Κι οι άλλοι,αντί να στηρίξουν την γεωργική παραγωγή,αφήνουν τους κερδοσκόπους να μας “παίρνουν τα λεφτά απ’ την τσέπη”

-Καλά να πάθουμε,Βασίλη μου,που δεν αντιδράμε

-Τέλος πάντων…Πώς πάει το σχολείο;

-Με μεγάλο ενδιαφέρον πάντα, γιατί τα παιδιά δε σε αφήνουν να πλήξεις

-Σωστό αυτό, αλλά έχει αποτέλεσμα η προσπάθεια σας;

-Δυστυχώς η μισή χρονιά χάνεται μεταξύ διαγωνισμάτων και βαθμών

-Δηλαδή;

-Τα παιδιά πιέζονται κυρίως από το σπίτι να πάρουν μεγάλους βαθμούς κι έτσι δίνουν σημασία στο διαγώνισμα και αδιαφορούν αρκετές φορές στο μάθημα

-Μα εγώ του γιου μου του λέω να προσέχει,για να αποκτήσει γνώσεις για τη ζωή

-Εσύ, Βασίλη. Εδώ όλη η κοινωνία σχεδόν έχει προσαρμοστεί στο “φαίνεσθαι” κι όχι στο “είναι”

-Κι εσείς τι κάνετε,βρε δάσκαλε;Αγράμματα θα μείνουν τα παιδιά μας;

-Εμείς,Βασίλη,τους εξηγούμε ότι δεν έχει αξία ένας καλός βαθμός,αν δεν αποκτήσουν βάσεις στα μαθήματα.Κι αυτό απαιτεί καθημερινή προσπάθεια

-Και το αποτέλεσμα;

-Ασκούμε επίδραση σε λίγα παιδιά. Αλλά με τους εντατικούς ρυθμούς της ύλης, τα πιο πολλά “έχουν χάσει τη μπάλα και περιμένουν να τους σώσουν τα φροντιστήρια”.

-Δυστυχώς. Έχετε και υπερφορτωμένες τάξεις

-Ναι…κι αν δε μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, ούτε μάθημα της προκοπής γίνεται, αλλά και πολλά σχολεία λόγω και της υπογεννητικότητας θα κλείσουν

-Έχεις δίκιο,δάσκαλε

-Κάτι πρέπει να γίνει, Βασίλη. Τα παιδιά ζητάνε πιο φρέσκα και πιο πρακτικά μαθήματα. Βαριούνται τη θεωρία…και κουράζονται από τις συνεχείς εξετάσεις, ιδίως στα Γενικά Λύκεια και τα ΕΠΑΛ

-Κι εσείς τι τους έχετε τους υπολογιστές;

-Όταν τα ρώτησα μια μέρα στο μάθημα της γλώσσας για τη χρηση των υπολογιστών,ξέρεις τι μου είπαν;

-Για πες

-“Κύριε, αν αυτό που θέλετε να μας διδάξετε δε μας ενδιαφέρει, δε θα το προσέξουμε περισσότερο, αν μας το προβάλετε σε οθόνη ή αν το δούμε στα λαπτοπ”

-Και μετά σου λέει το υπουργείο ότι δε χρειάζεται η “Καλλιτεχνική Παιδεία”

-Ή οι Κοινωνικές Επιστήμες, που ασχολούνται με την κοινωνικοποίηση των παιδιών και την εξέλιξή τους σε πολίτες

-Στραβά αρμενίζουμε,δάσκαλε

-Ναι, Βασίλη. Γιατί δε διδάσκεται καθόλου η σύγχρονη Ιστορία,ενώ και τα κείμενα στα πιο πολλά βιβλία είναι του προηγούμενου αιώνα

-Μα έτσι δεν έχουμε καμία ελπίδα

-Τα παιδιά ασφυκτιούν,κάνουν φασαρία,άλλα παπαγαλίζουν…

-Και τότε πώς εξηγείς τον ξεσηκωμό των φοιτητών,δάσκαλε;

-Μα δεν είπαμε πως το σημερινό δημόσιο σχολείο ναρκώνει τα παιδιά. Προσπαθούμε να τους εμφυσήσουμε αξίες, συλλογική συνείδηση και σεβασμό στην προσπάθεια…

-Γιατί εγώ χαίρομαι, δάσκαλε, που τα παιδιά και περισσότερο οι φοιτητές αγωνίζονται για τη δημόσια Παιδεία

-Κι εγώ,Βασίλη.Και πρέπει να είμαστε μαζί τους

-Ναι.Γιατί έκαναν μεγάλο κόπο για να μπουν στις σχολές

-Ενώ κάποιοι άλλοι, αν περάσουν τα ιδιωτικά ΑΕΙ, θα έρχονται στο Λύκειο και θα αδιαφορούν έχοντας από πίσω τα λεφτά της οικογένειας

-Μεγάλη αδικία αυτό που πάει να γίνει, δάσκαλε

-Σίγουρα. Αυτοί που αποτυγχάνουν στις Πανελλήνιες, θα μπαίνουν σε σχολές δίπλα στο σπίτι τους, επειδή έχουν λεφτά

-Δεν θα είναι απαξίωση της δημόσιας Παιδείας αυτό ,δάσκαλε;

-Ναι. Θα είναι σα να σου λένε “δε μας νοιάζει αυτό που διδάσκεις” ή στα παιδιά, που προσπαθούν “σκοτωθείτε εσείς, διαβάστε, αλλά τις θέσεις στη δουλειά θα τις πάρουμε εμείς”

-Με τα λεφτά του μπαμπά.Να μας κάνουν κουμάντο…

-Γι’ αυτό σου λέω, Βασίλη, ότι πρέπει να βγούμε στους δρόμους για την υπεράσπιση της δημόσιας Παιδείας

-Την Πέμπτη θάμαστε εκεί,δάσκαλε

-Ωραία

-Μα, για πες μου, δε βλέπω πολλούς συναδέλφους σας να αντιδρούν. Έχετε εσωτερικά προβλήματα;

-Είναι αλήθεια ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι όσο ενεργοί θα έπρεπε. Ξέρεις οι μισοί σχεδόν είναι μέσα στην ανασφάλεια…

-Ποιοι δηλαδή;

-Οι αναπληρωτές,που είναι κάθε χρόνο στην ταλαιπωρία για το πού και πότε θα προσληφθούν

-Τι πληγή κι αυτή,δάσκαλε

-Είναι ντροπή τα περισσότερα κενά τα είναι πραγματικά(οργανικά) και το κράτος να τους φέρεται έτσι

-Συμφωνώ. Να γίνουν διορισμοί για να μπορέσουν κι αυτοί οι άνθρωποι να ζήσουν

-Και να λειτουργήσουν και τα σχολεία

-Ακριβώς…που ψάχνετε καθηγητές Νοέμβρη και Δεκέμβρη μήνα

-Αλλά είναι και κάτι άλλο,Βασίλη

-Δηλαδή; Είναι κι άλλοι συνάδελφοι σας σε ανασφάλεια;

-Ναι,οι νεοδιόριστοι

-Μα αφού διορίστηκαν, τι πρόβλημα έχουν;

-Πρώτον παίρνουν κάτω από 800 ευρώ

-Κατάλαβα…ωραία ζωή!

-Και δεύτερον: διορίστηκαν αλλά δεν είναι μόνιμοι

-Και τι είναι;

-Πρέπει να αξιολογηθούν

-Συγνώμη τόσα χρόνια αναπληρωτές οι περισσότεροι, με τόσους μαθητές τους να πετυχαίνουν στα ΑΕΙ…

-Κι όμως η κυβέρνηση θεωρεί ότι δεν αξίζουν να διδάξουν,αν δεν…

-Και τι αξιολόγηση είναι αυτή;

-Από το σύμβουλο και το διευθυντή

-Εγώ ήξερα ότι οι σύμβουλοι είναι για να σας βοηθούν

-Κι όμως,μόλις ανέλαβαν υπηρεσία,τους ζητούν να αξιολογήσουν ανθρώπους,που δεν τους ξέρουν κάν

-Άλλο και τουτο…κι οι διευθυντές;

-Θα παρακολουθούν λέει διδασκαλίες των νέων συναδέλφων για να διαπιστώσουν το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης…

-Γιατί έχουν γνώσεις παιδαγωγικών οι διευθυντές;

-Δε νομίζω…δεν τους ζητήθηκαν τώρα,που έγιναν Δ/ντες

-Αρα δικαίως αγχώνονται οι συνάδελφοι σας.

-Μάλλον.Γιατί κάθε τέτοια αξιολόγηση κινδυνεύει να είναι αυθαίρετη

-Μόνο;

-Ίσως και μεροληπτική, μιας και δεν είναι όλοι οι δ/ντες άνθρωποι ανεπηρέαστοι από συμπάθειες ή πολιτικές προτιμήσεις

-Κι εσείς τι κάνετε,δάσκαλε;

-Εμείς λέμε στους συναδέλφους νεοδιόριστους αλλά και στους δ/ντες να μη μπουν σε αυτή τη διαδικασία και τους καλύπτουμε συνδικαλιστικά

-Κι αυτοί δε θα σας ακούσουν;

-Αντιστέκονται σε μεγάλο βαθμό

-Κι οι διευθυντές;

-Κι οι διευθυντές δε θέλουν οι περισσότεροι τέτοιους ρόλους. Εδώ δε μπορούν να φέρουν το σχολείο βόλτα με τόσες αρμοδιότητες και γραφειοκρατία και τους φορτώνουν κι άλλα…

-Δηλαδή, δάσκαλε, προσπαθούν να σας διαλύσουν; Θα σας βάλουν να τσακωθείτε μεταξύ σας…

-Έτσι φαίνεται, Βασίλη. Γιατί η αξιολόγηση δε θα αφορά μόνο τους νεοδιόριστους. Μας θέλουν φοβισμένους, για να μη μπορούμε να έχουμε ελεύθερη βούληση και απλά να διεκπεραιώνουμε τις άνωθεν εντολές

-Δηλ. σας θέλουν δασκαλάκους

-Έτσι φαίνεται…τι να πω

-Ωραια πράματα

-Είναι κι άλλα, Βασίλη π.χ. η αξιολόγηση και η κατηγοριοποίηση-κλείσιμο σχολείων

-Κάτι έχω ακούσει…

-Αυτά θα στα πω την άλλη φορά. Ραντεβού την Πέμπτη μετά τις 12 στα Προπύλαια

-Ναι,δάσκαλε.Θα είμαστε εκεί

-Έτσι, μπράβο

-Καθήκον μας,δάσκαλε

-Ναι. Για μια δημόσια-δωρεάν αναβαθμισμένη Παιδεία για όλα τα παιδιά!

-Γεια σου, δάσκαλε