ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ιστορικές διαδρομές και προοπτική

των Γιώργου Γρόλλιου – Παναγιώτας Γούναρη

Από τις εκδόσεις Gutenberg κυκλοφορεί το βιβλίο, Απελευθερωτική και Κριτική Παιδαγωγική στην Ελλάδα. Ιστορικές Διαδρομές και Προοπτική των Γιώργου Γρόλλιου & Παναγιώτας Γούναρη.

Με ποιους τρόπους προσλήφθηκαν στην Ελλάδα η απελευθερωτική παιδαγωγική του Paulo Freire και η κριτική παιδαγωγική που συγκροτήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής στις αρχές της δεκαετίας του ’80; Τι μπορούν να προσφέρουν σήμερα; Σε αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει το παρόν βιβλίο.

Οι συγγραφείς μελετούν τους τρόπους παρουσίασης και εφαρμογής της απελευθερωτικής και της κριτικής παιδαγωγικής υπό το φως κοινωνικών, πολιτικών και ιδεολογικών μεταβολών οι οποίες προσδιορίστηκαν από ομόλογες αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις.

Καταθέτουν τη δική τους πρόταση για μια απελευθερωτική κριτική παιδαγωγική η οποία στηρίζεται αφενός στη μελέτη των ιστορικών διαδρομών της απελευθερωτικής και της κριτικής παιδαγωγικής στη χώρα μας και αφετέρου στην πρότερη ενασχόλησή τους μ’ αυτές τις δυο θεωρητικές παραδόσεις.

Σε μια εποχή που η “σιδερένια φτέρνα” της νέας τάξης πραγμάτων επιχειρηματικοποιεί την εκπαίδευση απογυμνώνοντάς την από τα ανθρωπιστικά της στοιχεία ώστε να λειτουργεί όλο και περισσότερο σαν εργοστάσιο και φυλακή όπου καταστρέφονται η φαντασία, η δημιουργικότητα και η ελεύθερη σκέψη εκπαιδευτικών και μαθητών και διαμορφώνονται υποταγμένοι εργαζόμενοι του παρόντος και του μέλλοντος, η πρόταση αυτή αξίζει να διαβαστεί και να συζητηθεί.

Ο Γιώργος Γρόλλιος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Εργάστηκε ως δάσκαλος για δεκατέσσερα χρόνια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Τα τελευταία έντεκα χρόνια διδάσκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., στο οποίο είναι σήμερα αναπληρωτής καθηγητής με αντικείμενο την Παιδαγωγική με έμφαση στα Αναλυτικά Προγράμματα. Είναι συγγραφέας δύο μονογραφιών με τους τίτλους Ιδεολογία, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Πολιτική. Λόγος και Πράξη των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για την Εκπαίδευση (Gutenberg, 1999) και O Paulo Freire και το Αναλυτικό Πρόγραμμα (Βάνιας, 2005). Επίσης, έχει συμμετάσχει στη συγγραφή δύο βιβλίων και πολλών άρθρων σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά ή συλλογικούς τόμους.

Η Παναγιώτα Γούναρη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας στο University of Massachusetts Boston των Η.Π.Α., όπου διδάσκει από το 2004. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στο ρόλο της γλώσσας στην εκπαίδευση, στη διαμόρφωση της ανθρώπινης δράσης και στον κοινωνικό μετασχηματισμό. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή των βιβλίων The Hegemony of English (Paradigm, 2003) και Globalization of Racism (Paradigm, 2005) και έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα σε περιοδικά και κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους