ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΑ ΠΛΗΓΜΑΤΑ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ Ν. Δ.

Δημήτρης Πολυχρονιάδης*

Όλες οι κυβερνήσεις επιδίωξαν τα προηγούμενα χρόνια να εφαρμόσουν τις συντηρητικές αναδιαρθρώσεις και τις κατευθύνσεις ΟΟΣΑ – Ε.Ε. βαθαίνοντας την αντιεκπαιδευτική πολιτική διάλυσης του δημόσιου σχολείου, η νέα κυβέρνηση όμως της Ν. Δ. φαίνεται ότι έχει επιλέξει να πρωτοπορήσει και σε αυτόν τον τομέα επιφέροντας αλλεπάλληλα συντριπτικά πλήγματα σε βάρος του Δημόσιου Σχολείου και των εργασιακών δικαιωμάτων & κατακτήσεων των εκπαιδευτικών. Ήδη από τον πρώτο μήνα διακυβέρνησης της χώρας η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ (Ν. Κεραμέως – Σ. Ζαχαράκη) έδωσε τα πρώτα δείγματα γραφής:

  1. με την ανακοίνωση της περιστολής – κατάργησης της εφαρμογής της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής & Εκπ/σης από το Δημόσιο Νηπιαγωγείο και την επιβολή παράλληλου δικτύου (Δημόσια Νηπιαγωγεία – Δημοτικοί & Ιδιωτικοί Βρεφονηπιακοί Σταθμοί) με εισαγωγή του κουπονιού και της γονεϊκής επιλογής,
  2. με την αμφισβήτηση της αναγκαιότητας χιλιάδων μόνιμων διορισμών που έχει ανάγκη το Δημόσιο Σχολείο σήμερα και την προεκλογική της δέσμευση για γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ μαζί με το κατάπτυστο «προσοντολόγιο» του νόμου 4589/2019, επαναφέροντας τις πιο νεοφιλελεύθερες επιλογές αποκλεισμού και απόρριψης στο όνομα της «αριστείας» και της «αξιοκρατίας»,
  3. με την κατάργηση του πανεπιστημιακού άσυλου με στόχο την ολοκληρωτική χειραγώγηση και κατάργηση των όποιων διεκδικητικών αγώνων των φοιτητών και της νεολαίας,
  4. με την επιβολή και απογείωση και νέων ακόμα χειρότερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών,
  5. με την επιβολή της αξιολόγησης – χειραγώγησης – κατηγοριοποίησης στο Δημόσιο σχολείο και στους εκπαιδευτικούς.

Στο χώρο όμως της αδιοριστίας και των αναπληρωτών εκπαιδευτικών αυτή τη στιγμή τα πράγματα φαίνεται να οδηγούνται σε ακόμα χειρότερο σημείο από αυτό που υπήρχε πριν από τις εκλογές της 7 Ιουλίου 2019 αφού:

  • Τη σχολική χρονιά 2018 – 2019, για μια χρονιά ακόμη, είχαμε μηδενικούς μόνιμους διορισμούς εκπ/κών, χιλιάδες κενά στα σχολεία, τεράστια αύξηση της ελαστικής εργασίας, περισσότεροι από 33.000 αναπληρωτές δούλεψαν στην εκπαίδευση.
  • Το νέο σύστημα διορισμών/προσλήψεων (ν.4589/2019 – Προσοντολόγιο, Γαβρόγλου) επιδιώκει να ανατρέψει συνολικά το DNA του σχολείου και των εργαζόμενων. Σε αξιολογικούς πίνακες «κινούμενη άμμο» οι εκπαιδευτικοί καλούνται να κυνηγούν «προσόντα», ενώ δεκάδες αλλά και εκατοντάδες μήνες προϋπηρεσίας πετιούνται στα σκουπίδια, αφού τους εξισώνει με τα ακαδημαϊκά κριτήρια, και συνθλίβονται τα εργασιακά δικαιώματα που απορρέουν από το πτυχίο. Στην ουσία αυτό που επιχειρείται είναι η διαμόρφωση ενός ακραία ανταγωνιστικού συστήματος πρόσληψης αναπληρωτών – ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών που θα επιφέρει τεράστιες ανατροπές στους πίνακες κατάταξης. Αξιολογικοί πίνακες «κινούμενη άμμος», αφού κάθε δύο χρόνια ο ΑΣΕΠ θα καλεί τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς να καταθέτουν το σύνολο των προσόντων που διαθέτουν, ενώ δίνεται η δυνατότητα αυτά να διαφοροποιούνται από τον/την εκάστοτε υπουργό Παιδείας. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που κάλυπταν για χρόνια τις ανάγκες του δημόσιου σχολείου θα δουν τα ονόματά τους να κατρακυλούν στους πίνακες με τεράστιες ανατροπές στις τοποθετήσεις τους, ενώ την ίδια στιγμή χιλιάδες συνάδελφοι μας θα οδηγηθούν στην οριστική απόλυση! Χρόνια προϋπηρεσίας χιλιάδων εκπαιδευτικών πετιούνται στον κάλαθο των αχρήστων, αφού μοριοδοτούνται με το 50% της συνολικής μοριοδότησης, ενώ ορίζεται «ταβάνι» στους 120 μήνες. Οι κλειδωμένοι πίνακες της Υπουργού Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου επανέρχονται και στέλνεται σαφές μήνυμα ότι το αναφαίρετο δικαίωμα που κατοχυρώνει η εργασία σε μια θέση, πρέπει να καταργηθεί! Η εναλλαγή μεταξύ εργασίας – ανεργίας αποτελεί τη νέα «κανονικότητα» σύμφωνα με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές πολιτικές επιλογές των κυρίαρχων κύκλων που αντιμετωπίζουν τη μόνιμη και σταθερή εργασία ως τροχοπέδη στην «ανάπτυξή» τους. Ευέλικτος, αναλώσιμος, ανακυκλούμενος, αυτός είναι ο νέος εργαζόμενος εκπαιδευτικός!
  • Το πτυχίο απαξιώνεται ολοκληρωτικά!
  • Ύστερα από τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 και τις μέχρι τώρα δηλώσεις της νέας Υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης της Ν. Δ. αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι εξαγγελίες της προηγούμενης κυβέρνησης για 15.000 διορισμούς, τους οποίους καλείται να υλοποιήσει η κυβέρνηση της Ν. Δ., για μία ακόμα φορά σε βάθος τριετίας, αποτελούν εμπαιγμό στις πλάτες χιλιάδων εκπαιδευτικών που μετρούν το μέλλον τους σε λίστες, μεταφέρουν τη ζωή τους σε βαλίτσες και την τοποθετούν κάθε χρονιά σε κουκίδες στο χάρτη, σε ένα σχολείο που ασφυκτιά από τα χιλιάδες κενά. Η προηγούμενη κυβέρνηση, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, εξήγγειλε τους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή στη βάση της εφαρμογής του ν.4589/2019 ως απάντηση στις κινητοποιήσεις – διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, κρατώντας ομήρους στο εμπόριο ελπίδας χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς, ενώ στο παιχνίδι είχε μπει και η ΝΔ που ως επόμενος διαχειριστής (τότε αντιπολίτευση και τώρα κυβέρνηση) αμφισβητούσε και αμφισβητεί την ανάγκη χιλιάδων μόνιμων διορισμών. Και ενώ η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. εξήγγειλε ήδη την πρόσληψη 1.500 μόνιμων αστυνομικών, ενδεικτικό των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης της Ν.Δ., η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας (Κεραμέως – Ζαχαράκη) αμφισβητεί την αναγκαιότητα ακόμη και αυτών των 10.500 μόνιμων διορισμών στη γενική εκπαίδευση, που μέχρι τώρα προγραμματίζονταν για τα έτη 2020 και 2021. Επίσης από τις 7 Ιουλίου 2019 έως σήμερα οι διαδικασίες για το διορισμό των 4.500 εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή ενώ φαίνεται ότι προχωρούν, με δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ αναβάλλονται συνεχώς για το «προσεχές μέλλον» και ήδη έχουν μεταφερθεί για το 2020, ενώ οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης της Ν. Δ. προκαλούν τουλάχιστον ανησυχία. Ήδη διανύουμε τον τελευταίο καλοκαιρινό μήνα (Αύγουστο) και μας χωρίζουν λίγες ημέρες από το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο και ακόμα δεν έχει ανοίξει το σύστημα από το ΥΠΑΙΘ προκειμένου να υποβληθούν αιτήσεις πρόσληψης από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
  • Με πρόχειρα, μπαγιάτικα και αποδεδειγμένα άγονα επιχειρήματα περί επαναφοράς στην τάξη αποσπασμένων εκπαιδευτικών και αοριστίες περί νέου υπολογισμού των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό η  υπουργός Παιδείας (Ν. Κεραμέως) θολώνει το τοπίο και πολλαπλασιάζει τις αγωνίες για τα σχολεία. Θα συνεχίσουμε στην μνημονιακή πολιτική των μηδενικών μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών τα επόμενα χρόνια; Θα αυξηθεί το σταθερό – μόνιμο προσωπικό στα σχολεία; Θα γνωρίζουν οι νέοι συνάδελφοι τον τόπο διαμονής τους, το σχολείο που υπηρετούν, τους συναδέλφους με τους οποίους συνεργάζονται, τους μαθητές που διδάσκουν; Θα πάψουν να αγωνιούν για τη θερινό τρίμηνο της ανεργίας;

Οι αγωνίες αυτές ωθούν σε αγώνες. Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να διεκδικήσει μόνιμους διορισμούς στον προϋπολογισμό του 2020. Οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών που χρειάζονται στη Γενική Αγωγή είναι δεκάδες χιλιάδες. Άλλωστε, όταν υπάρχουν χρήματα για να ανακουφιστεί η μεγάλη ακίνητη περιουσία, για να μειωθεί στο 50% ο φόρος των μερισμάτων και για να μειωθεί κατά 14% ο φόρος επί των κερδών των επιχειρήσεων, θα υπάρχουν και για να διοριστούν μόνιμα μερικές χιλιάδες τουλάχιστον από τους 37.500 αναπληρωτές για  τους οποίους έχουν ήδη εξασφαλιστεί τα σχετικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ και άλλες πηγές, ώστε να καλυφθούν προσωρινά οι ανάγκες της φετινής σχολικής χρονιάς σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπ/ση.  

Δεν θα τους επιτρέψουμε να παίζουν άλλο με τις ζωές χιλιάδων αναπληρωτών – αδιόριστων εκπαιδευτικών! Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει επιβάλλει να γίνεται συζήτηση για διορισμούς, και είναι στο χέρι μας να επιβάλλουμε τους μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, τον άμεσο διορισμό/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών εδώ και τώρα με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία!

Πρέπει να επιβάλλουμε στην κυβέρνηση της Ν.Δ. και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να σταματήσει  να μπλοκάρει τη διαδικασία των μόνιμων διορισμών τα επόμενα δυο χρόνια. Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει να επιβληθεί να ολοκληρωθούν οι 4.500 διορισμοί, που έχουν δρομολογηθεί, στη ειδική αγωγή»  θέτοντας το ζήτημα επιτακτικά στην κοινωνία αλλά και ως προμετωπίδα στους εκπαιδευτικούς αγώνες και διεκδικήσεις παράλληλα με την αλλαγή του συστήματος πρόσληψης – διορισμού των εκπαιδευτικών (κατάργηση του νόμου 4589/2019).

Η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση της Ν.Δ. οφείλουν να συμμεριστούν την εκπαιδευτική και κοινωνική αναγκαιότητα να καλύπτονται όλες οι θέσεις εκπαιδευτικών με μόνιμο προσωπικό, ξεκαθαρίζοντας τη γενικότερη στάση τους και διατυπώνοντας ρητά τις άμεσες προθέσεις τους. 

Στη βάση αυτή το εκπαιδευτικό – λαϊκό κίνημα οφείλει να διεκδικήσει άμεσα:

  • Την κατάργηση του νόμου 4589/19 για το προσοντολόγιο. Να προσμετρηθεί όλη η προϋπηρεσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών της περυσινής (2018 – 2019) και φετινής (2019 – 2020) σχολικής χρονιάς.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των αναγκών. Άμεσος διορισμός/μονιμοποίηση ΟΛΩΝ των αναπληρωτών που έχουν έστω και μία σύμβαση ΤΩΡΑ αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία. ΟΧΙ στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
  • Καμιά απόλυση – κανένας αναπληρωτής χωρίς δουλειά. Πρόσληψη σε μία φάση, πριν την έναρξη των μαθημάτων, όλων των εκπαιδευτικών που εργάστηκαν τη φετινή και περυσινή σχολική χρονιά, όλων των αναπληρωτών που έχει ανάγκη η εκπαίδευση (δάσκαλοι, δάσκαλοι ειδικής αγωγής, νηπιαγωγοί, αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, φυσικής αγωγής, μουσικής, εικαστικών, θεατρικής αγωγής, πληροφορικής).
  • Πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές.
  • Εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6, σε όλη τη χώρα από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη και αποκλειστικά στο δημόσιο, δίχρονο, υποχρεωτικό, Νηπιαγωγείο με όλες τις υποστηρικτικές Δομές σε πλήρη ανάπτυξη.
  • Αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ – 15% του προϋπολογισμού.
  • Εξασφάλιση πιστώσεων τώρα για προσλήψεις – μόνιμους διορισμούς. Όχι στην ελαστική εργασία.
  • Υπερασπιζόμαστε τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το πτυχίο. Υπερασπιζόμαστε την ενότητα των εκπαιδευτικών και των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
  • Πλήρης εξομοίωση όλων των αδειών σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς (κανονικές, αναρρωτικές, μητρότητας, επαπειλούμενης κύησης, φοιτητικές κ.λπ.) με αποδοχές, προσμέτρηση της προϋπηρεσίας και των ενσήμων.
  • Επίδομα ανεργίας για όλους μετά τη λήξη της σύμβασής τους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Αναγνώριση των μεταπτυχιακών – διδακτορικών τίτλων  και προσμέτρηση στη μισθοδοσία, όπως και στους μόνιμους. Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των αναπληρωτών με αναγνώριση του συνόλου της προϋπηρεσίας τους και πέρα από τα 7 έτη.
  • Κατάργηση της ελαστικής εργασίας, της ωρομισθίας και του θεσμού των ΑΜΩ (αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου).

Το Δ. Σ. της Δ. Ο. Ε. οφείλει να βγει από την κατάσταση αφωνίας – ανοχής απέναντι στην κυβέρνηση της Ν.Δ. που έχει επιβληθεί από την πλειοψηφία του Προεδρείου της Δ.Ο.Ε. και να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων πριν είναι αργά και φυσικά πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς (2019 – 2020), η οποία αναμένεται να είναι ιδιαίτερα θερμή για την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.

ΜΑΖΙΚΟΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΩΡΑ – ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΔΟΥΛΕΙΑ – ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΤΕΡΜΑ ΠΙΑ ΣΤΟΝ ΕΜΠΑΙΓΜΟ – ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΑ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΟΥΣ ΑΜΕΣΑ

*Ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης είναι δάσκαλος και μέλος του Δ. Σ. της Δ. Ο. Ε. (εκπρόσωπος των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ Π. Ε.)